Samotni zakupoholicy szukający nieśmiertelności w technologiach, czyli smutny obraz Polaków w 2024 roku na Insummit 2024
Aleksandra Niwinska
Pozwalamy technologiom rządzić nie tylko naszą codziennością , ale również naszym życiem. Aplikacje bezustannie przypominają o nowych trendach, tworząc pożądanie rzeczy, których nie potrzebujemy. A my to nazywamy „relaksem”.
Czy to w pracy, czy w domu, z utęsknieniem wyczekujemy kolejnego powiadomienia, które przeniesie nas do kolorowego i prostego świata. Kupujemy tak dużo, że zapominamy co kupiliśmy.
„TO TAKA MOJA MAŁA GWIAZDKA”. – mówiła jedna z uczestniczek.
A nawet wiemy, że mamy z tym problem!
„JA NA PEWNO MAM Z TYM PROBLEM, NAWET TERAZ JAK MAMY SPOTKANIE ODWRÓCIŁAM TELEFON, ŻEBY NIE PATRZEĆ JAK PINGA” – słowa kolejnej uczestniczki.
I tak mijają godziny, dni spędzone na scrollowniu i kupowaniu, a my powoli toniemy w kartonowych pudełkach.
Jednocześnie chcemy przedłużyć długość naszego życia i naszych bliskich. Agnieszka Warzybok orazBasia Zajączkowska opowiadały o rynku usług branży funeralnej, która w Polsce warta jest 2,5 mld PLN.
Już teraz dostępne są aplikacje do stworzenia swojego digital twina – cyfrowego przedłużenia nas po śmierci, żeby „nigdy nie umrzeć” dla naszych bliskich.
A nawet dostępne są już rozwiązania dla rodzin tych, co nie zdążyli zadbać o to za życia. Wystarczy, że dostarczysz wystarczająco dużo zdjęć, filmów i pisanych konwersacji z bliską osobą.
I tak się zastanawiam, czy chciałabym, aby ktoś po mojej śmierci budował mój avatar…..
ZDECYDOWANIE NIE.
Widzę to tak – coraz więcej naszego czasu kradnie po cichu technologia. Zachłysnęliśmy się wygodą, nie zauważając, jak dużo tracimy. Coraz mniej czasu spędzamy z drugim człowiekiem, nie doceniamy codzienności, nie potrafimy być tu i teraz. A twórcy technologii tworzą kolejną ułudę, w której wiele z nas się zatraci.
Utrata ukochanej osoby i doświadczenie żałoby po niej są trudnymi doświadczeniami, jednak są integralną częścią życia każdego człowieka. Być człowiekiem to nie tylko kupowanie nowych rzeczy z Temu i lajkowanie zdjęć na Fejsie. To także mierzenie się ze stratą i trudnymi emocjami, które długiej perspektywie mogą wnieść też dużo dobrego. Bez tych emocji pozbawiamy się człowieczeństwa.
Dlatego tak ważna jest dla mnie Fundacja Tomorrow Offline . Edukacja o tym, jak racjonalnie korzystać z technologii, aby to ona służyła nam, a nie my jej. Ta umiejętności jeszcze nigdy nie była tak ważna, jak jest teraz.
Dziękuję PTBRiO za organizację wyjątkowego wydarzenia, jakim jest Insummit.
Szczególnie dziękuję Marcie Skalmowskiej z Mind&Roses,Sylwi Dąbkowskiej z Ipsos Poland, Aleksandrze Gębarowskiej z NielsenIq, Basii Zajączkowskiej z ESPLORI oraz Agnieszka Warzybok z Decode za te insighty i potwierdzenie, że nasze działania są potrzebne.
Zarządzaj zgodą
Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii, takich jak pliki cookie, do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub wycofanie zgody może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.